Beredskap bidrar till att hålla igång vardagen hos barnfamiljer, även vid störningssituationer. Barnen kan tas med i hemmets beredskapsarbete genom att lära dem beredskapsfärdigheter via lek eller genom att prata om ämnet med vardagliga exempel. Målet är att öka vissheten om att familjen kan klara alla utmaningar.
Beredskapsanvisningarna har med avsikt gjorts så allmänna som möjligt, eftersom beredskap angår alla hushåll. Därför bör anvisningarna alltid tillämpas beroende på situationen. De behov som rör beredskapen hos barnfamiljer varierar beroende på familjens storlek, barnens ålder och boendemiljön.
Beredskapsfärdigheter kan övas genom lek
Beredskapen utgår alltid från de vuxna i familjen, och barn har inget ansvar att söka information eller nödvändig utrustning. Beredskapsfärdigheter kan övas med barn, så att barnet får kännedom och kunskap om hur man gör i olika situationer.
Barnet kan lära sig om beredskap genom lek, till exempel genom att bygga en koja av filtar mitt i vardagsrummet, röra sig i ljuset av en ficklampa i ett mörkt rum eller laga mat utomhus på ett stormkök. Det är också bra att hitta på något gemensamt att göra vid strömavbrott, eftersom digitala apparater inte kan vara till sällskap i den situationen.
Det är bra att gå igenom med barnet var beredskapsutrustningen, såsom ficklampan eller första hjälpen-tillbehören, finns. Dessutom kan familjen öva på säkerhetsfärdigheter tillsammans, såsom hur man ringer nödnumret eller använder utrymningsvägarna i hemmet.
Störningssituationerna känns inte skrämmande när beredskapen blivit en del av vardagen
Nyheter om olika kriser publiceras oavbrutet på sociala medier och i andra medier. Att prata med barn om störningssituationer ökar inte sannolikheten för att de inträffar. Att ta upp saken kan minska rädslan i kring ämnet.
Beredskap gäller många vardagliga saker. Beredskapstänket kan konkretiseras för barnet genom att till exempel berätta att en grävmaskin av misstag kan gräva av en vattenledning, så att det inte kommer vatten ur kranen på en stund. Därför det bra att ha vatten på flaska eller i behållare hemma.
För tonåringar kan det vara bra att veta att webben kanske inte fungerar under ett strömavbrott och att telefonen inte går att ladda utan en powerbank. De vuxna i familjen känner sina barn bäst och kan bedöma hur beredskapsfrågorna kan tas upp på barnets åldersnivå.
Det finns inget rätt sätt för familjer att förbereda sig
Varje barnfamilj är unik, och beredskapen anpassas enligt antalet familjemedlemmar, barnens ålder och boningsorten, dvs. om familjen bor i en stad eller på landet. Ju fler personer i familjen, desto mer mat och vatten behövs det. Maten i reservförrådet bör vara sådan som är bekant för barnen och resten av familjen.
I många barnfamiljer är hygienartiklar som våtservetter en del av standardutrustningen. Om det finns småbarn i familjen är det dessutom bra att se till att det finns blöjor och modersmjölksersättning i reservförrådet, så att de inte tar slut.
Beredskapen påverkas också av familjeformen. Om barnet har två hem bör föräldrarna i förväg komma överens om hur man gör om den ena föräldern inte kan nås.
Vardagsrutiner lugnar vid störningssituationer
Vid en störningssituation är det viktigt att försöka fortsätta det dagliga livet så normalt som möjligt och hålla sig till bekanta rutiner. Barnet kan skyddas från alltför mycket information och även föräldrarna bör endast hålla sig till pålitliga informationskällor.
De vuxna ska försöka hålla sig lugna, vara närvarande för barnet eller tonåringen och lyssna. När man förberett sig är det lätt att berätta för barnet att det inte är någon fara.
Essi Kulju, beredskapsexpert, Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland
Mikael Lehtinen, beredskapsplanerare, Rädda Barnen rf