Internationell adoptionsprocess

Vi hjälper dig i varje steg av adoptionen

Den internationella adoptionsprocessen består av flera steg. Vi finns där från ansökan om adoptionstillstånd till barnets ankomst till Finland och när du behöver vägledning, samtal eller kontakt med våra adoptionskontakter. Vi hjälper adoptionssökande genom hela adoptionsprocessen.

Steg i adoptionsprocessen

Adoptionsprocessen börjar alltid med lagstadgad och kostnadsfri adoptionsrådgivning. Adoptionsrådgivning finns hos socialtjänsten i det egna välfärdsområdet eller på Rädda Barnens rf:s regionkontor.

Under rådgivningen kartläggs de sökandes förutsättningar och förutsättningar för adoptionsföräldraskap. Socialarbetaren utarbetar i slutet av rådgivningen en hemutredning (=utredning om att ha gett adoptionsrådgivning) som innehåller information om till exempel sökandenas familjebakgrund, hälsotillstånd, socioekonomiska situation, uppfostransförmåga, motiv för adoption, beredskap att ta emot ett adopterat barn från utlandet, barnönskemål och bedömning av lämplighet för internationell adoption.

Tjänsteleverantören väljs i slutskedet av adoptionsrådgivningen. Hemutredningen skickas till den adoptionstjänsteleverantör som kunden ansöker om adoptionstillstånd via.

Den internationella adoptionstjänsten ger information om barn som är lediga för adoption, adoptionsprocessen och kostnaderna. Den vägleder dig i ansökan om adoptionstillstånd och val av målland, skickar ansökan till mållandet och håller kontakt med adoptionsmyndigheterna i mållandet. Adoptionstjänsten övervakar för sin del att adoptionen genomförs i barnets bästa intresse. Tjänsten förmedlar information om det barn som presenteras för familjen, ger anvisningar för sökresan och hjälper till att registrera och bekräfta adoptionen. Den internationella adoptionstjänsten levererar också uppföljningsrapporter för barnet till mållandet, hjälper till med utflykter och gör efterserviceförfrågningar.

Rädda barnens internationella adoptionstjänst

Innan du registrerar dig som kund träffar du en adoptionsansvarig för att utvärdera om du är en lämplig målland. Rädda Barnen rf:s internationella adoptionstjänst registreras genom att underteckna och returnera kund- och betalningsåtaganden. Vill du bli kund hos oss, kontakta oss på adoptiopalvelu@pelastakaalapset.fi

Ansökan om adoptionstillstånd görs alltid via tjänsteleverantören. Adoptionstillståndet beviljas av adoptionsnämnden som arbetar under Social- och hälsovårdens tillstånds- och tillsynsmyndighet (Valvira). Ansökan om tillstånd behandlas i adoptionsnämndens tillståndssektion (i Valvira). Adoptionstillståndet gäller i två år och kan vid behov förlängas i två år åt gången.

Det slutliga valet av målland görs efter att adoptionstillståndet har beviljats. Det är en bra idé att lära känna kontakterna redan i förväg genom att delta i informationsmöten på adoptionstjänsten.

Sökande får dokument och anvisningar från adoptionstjänsten. Adoptionssökande samlar själva in dokumenten. Ansökningshandlingarna granskas, översätts, legaliseras och skickas till adoptionslandet. Adoptionstjänsten följer upp adoptionsprocessen och informerar sökande om den.

Väntetiden från det att en adoptionsansökan skickas till mållandet till dess att barnet presenteras varierar beroende på innehållet i ansökan, barnets önskan och situationen i mållandet.

Väntetiden är förberedelserna inför adoptionsföräldraskapet. Under den här perioden kan du lära dig mer och delta i olika evenemang, delta i kurser i adoptionscoachning, lära känna adoptionsorganisationer, nätverka med andra adoptionsfamiljer och -sökande och lära dig mer om mållandets språk och kultur.

Barnföreställningen görs antingen av adoptionsmyndigheten eller av en tjänsteleverantör i mållandet. Barnpresentationen innehåller information om barnets bakgrund, hälsotillstånd och utveckling. Den finska barnläkaren konsulterar information som förmedlas till familjen. De som söker adoption godkänner eller avvisar barnpropositionen. När barnförslaget har godkänts börjar förberedelserna för ansökningsresan.

Den sökandes egna livssituation ska vara sådan att han/hon kan åka på ansökningsresa enligt den tidsplan som myndigheterna föreslår i destinationslandet. Adoptionstjänsten ger reseanvisningar och råd i frågor som rör sökresan. Hämtningstiden varierar från ett par veckor till ett par månader beroende på land.

Efter att ha mottagit en barnpresentation är det bra att komma ihåg barnets integritetsskydd. Detta gäller i synnerhet frågor som rör barnets födelse och bakgrund, biologiska föräldrar och sådana foton som gör att barnet kan identifieras.

Lagstiftningen i det donerande landet avgör när och var barnets adoption ska bekräftas. Det kan göras antingen i lokal domstol före hemresan eller senare i tingsrätten i Finland.

Socialarbetaren i adoptionsrådgivningen träffar barnet och familjen efter adoptionen och ger stöd vid behov. Adoptionsmyndigheterna i barnets födelseland följer upp barnets anpassning till den nya familjen och förhållandena. Uppföljningstiden varierar beroende på kraven i destinationslandet. Rapporterna från uppföljningsbesöken skickas till mållandet.

Både adoptionsrådgivaren och adoptionstjänsteleverantören hjälper år senare barn och familj med adoptionseftervårdenMed hjälp av efterservicen har olika parter i adoptionen möjlighet att få information om sig själva samt stöd i hanteringen av dessa uppgifter.

Du får hjälp av

Päivi Pietarila

Kansainvälisen adoptiopalvelun päällikkö | Bulgaria

Merita Lepojärvi

Adoptiovastaava | Filippiinit, Thaimaa, Tšekki, Bulgaria

Heli Ihatsu

Jälkipalveluvastaava

Anne-Maaret Mujunen

Hallinnollinen koordinaattori