Efterservice

aasialainen tyttö pitää kiinni isänsä jalasta
  • Läsa mina egna adoptionshandlingar
  • Förfrågningar om födelseland
  • Rotresor

Vem kan söka efterservice?

Eftervården kan ges till adopterade, adoptivföräldrar, avkommor till adopterade eller biologiska föräldrar som överlämnat sitt barn för adoption. Om du är adopterad kan du komma på eftervård ensam när du fyller 18 år, men även minderåriga kan komma på eftervård tillsammans med en adoptivförälder. Behovet av att ta reda på adoptionsbakgrunden är individuellt. Som inblandad bestämmer du själv om du vill ha efterservice, när du vill ha det och vad du vill ha efterservice på.

Var kan jag få efterservice?

Efterservicen ges av den som tidigare skötte adoptionen. Du kan kontrollera detta genom att kontakta socialtjänsten i den kommun där familjen bodde under adoptionsplaceringen eller närmaste Rädda Barnens regionkontor. En person som har adopterats från utlandet kan också ha direktkontakt med Heli Ihatsu, efterserviceansvarig på den internationella adoptionstjänsten.

Vad kostar efterservicen?

Avgifterna varierar beroende på omfattningen av efterservicearbetet och destinationslandet. Det är kostnadsfritt att gå igenom dina egna dokument, liksom samtalshjälpen som erbjuds av efterservicen. Eftervården av utlandsadopterade kan medföra kostnader i födelselandet samt kostnader för notarisering och översättning av dokument. Det är dock inte alla länder som tar ut dessa.

Se mina dokument och förfrågningar om födelseland

Efterservice ges vid ett personligt möte med socialarbetaren. Tidpunkten för mötet ska avtalas i förväg. Mötet kan även genomföras på distans via videoanslutning. Den som önskar efterservice blir först tillfrågad – varför önskar du efterservice och vad skulle du eventuellt vilja ta reda på?

I efterservicen har kunden möjlighet att gå igenom sina egna dokument med en socialarbetare samt få stöd i arbetet med uppgifterna. Om bakgrundsfrågorna är sådana som kräver samarbete med adoptionsmyndigheterna i mållandet ska förfrågningen göras via den internationella adoptionstjänsten. I situationer där man överväger att kontakta olika parter i adoptionen är det bra att söka efterservice och be om hjälp med att fråga om ett eventuellt möte. Eftervården kan också bara vara en diskussion om adoptionen och den aktuella livssituationen.

En resa till födelselandet

Att återvända till sitt födelseland är alltid en speciell upplevelse när man är adopterad. Resans karaktär och tidpunkt bör planeras noggrant. Vi rekommenderar att du diskuterar din resa med vår efterserviceansvarige före och vid behov även efter resan. Adoptionstjänsten kan hjälpa dig att planera din resa. För att få besöka ett barnhem krävs ett besökstillstånd som ordnas via adoptionstjänsten. Vi tar ut eventuella landsspecifika avgifter för assistans i samband med rotresor. Som stöd vid planeringen av rotresan finns en guidepärm Resan till adoptionsbarnets födelselandatt beställa. I pärmen finns bland annat en resedagbok för barnet samt resebeskrivningar från tidigare resenärer. Om resan innehåller önskemål om att få reda på information om sig själv ska efterservice kontaktas i god tid före resan.

Heli Ihatsu

Jälkipalveluvastaava