Lastensuojelupalveluiden laatutyö

Tyttölapsi kyykyssä maassa sateenvarjon alla

Pelastakaa Lasten lastensuojelupalveluiden laatutyön tavoitteena on tukea arjen työtä, jotta lapsille ja perheille voidaan varmistaa joka päivä vaikuttavat ja laadukkaat palvelut.

SHQS-laaduntunnustus

Pelastakaa Lasten lastensuojelupalvelut on ollut SHQS-laatuohjelman piirissä jo vuodesta 2010, ja ensimmäinen laaduntunnustus myönnettiin vuonna 2012. Laaduntunnustuksen piiriin kuuluvat kaikki sijaishuollon yksiköt, perhekuntoutus, adoptioneuvonta, perhehoito sekä tukiperhetoiminta.

SHQS-laatujärjestelmän avulla varmistetaan palveluiden tasalaatuisuus, ja saadaan ajantasaista ja luotettavaa tilannekuvaa laadunhallinnan ja kehittämisen tueksi. SHQS-standardi pohjautuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen lainsäädäntö- ja viranomaisvaatimuksiin, kansallisiin suosituksiin sekä yleisiin laadunhallinnan periaatteisiin.

SHQS-laatuohjelmaan kuuluvat itsearvioinnit, sisäiset ja ulkoiset auditoinnit, laatupoikkeamien seuranta, asiakaskyselyt ja palautteet sekä johdon katselmukset. Vuosittaisilla laatukäynneillä käsitellään sisäisten auditointien tuloksia, asiakaspalautteita, laatupoikkeamia sekä toiminnan kehittämis- ja koulutuskohteita.

Omavalvontaohjelma

Laatutyö muodostuu palvelukohtaisista laatulupauksista ja laatukriteeristöstä sekä omavalvontaohjelmassa kuvatuista tavoista, joilla varmistetaan sopimusten ja lainsäädännön mukainen palvelutuotanto. Tärkeimpiä laatuelementtejä ovat lapsen osallisuus, toimijuus ja turvallisuus, joiden toteutumista seurataan laadunhallinnan keinoin. 

Omavalvontasuunnitelmat

Yksi keskeisimmistä laadunhallinnan keinoista on omavalvontasuunnitelmien laatiminen. Jokaisessa sijaishuoltoyksikössä, perhekuntoutusyksikössä sekä aluepalveluissa laaditaan omat omavalvontasuunnitelmat, joita päivitetään vähintään vuosittain.

Osana omavalvontaa laatupoikkeamia seurataan, jotta voidaan havaita ja analysoida tilanteita, joissa vaaditaan korjaavia toimenpiteitä laadun varmistamiseksi. Kaikki omavalvonnan seurantahavainnot ja tehdyt toimenpiteet kootaan kvartaaleittain.

Vaikuttavuuden mittaaminen

Lastensuojelupalveluiden vaikuttavuutta ja laatua mitataan ja seurataan asiakaskohtaisella Vaikuttavuus esiin -mittaristolla, joka on keskeinen osa jatkuvaa kehittämistyötämme. Kysely otettiin käyttöön vuoden 2024 alusta sijaishuollon, perhekuntoutuksen ja perhehoidon palveluissa.

Kyselyn tarkoituksena on kerätä tietoa siitä, miten lapset kokevat muutokset elämäntilanteessaan, toimintakyvyssään ja hyvinvoinnissaan sekä arvioida palveluiden tukemista heidän näkökulmastaan. Kyselyn avulla seurataan muutoksen vaikutuksia sekä palvelun aikana että sen jälkeen. Kyselyn tuloksia hyödynnetään toimintamme kehittämisessä ja parantamisessa.

Asiakaspalautekyselyt

Asiakaspalautetta kerätään aina asiakkuuden päättyessä sekä vuosittaisilla asiakaspalautekyselyillä, jotka suunnataan lapsille, vanhemmille sekä hyvinvointialueiden palveluntilaajille. Tavoitteena on selvittää, millaisena palvelumme koetaan ja tunnistaa ne osa-alueet, joihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota. Lisäksi pyritään saamaan konkreettista palautetta siitä, mitä asiakkaat toivotaan muutettavan tai kehitettävän parantaaksemme palveluidemme laatua ja vaikuttavuutta.

Ladattavat laatutiedostot

Alla olevasta listauksesta on mahdollista ladata SHQS-laaduntunnussertifikaatti, omavalvontaohjelma sekä toiminto- ja yksikkökohtaiset omavalvontasuunnitelmat. Kehittämispäälliköiltämme voi myös kysyä lisätietoja tarvittaessa.