Perheentalo kielellisen saavutettavuuden edistäjänä
Valmistimme kuvitettua ja selkomukautettua perehdytysmateriaalia Perheentalon
vapaaehtoistoimijoille. Tarkoituksena oli tuottaa pääsääntöisesti sähköistä
materiaalia, jota pystyy hyödyntämään myös tulostettuna.
Perheentalo on Pelastakaa Lapset ry:n järjestämää ilmaista toimintaa perheille. Se
tarjoaa avointa leikkitoimintaa, levähdyspaikan, koulutuksia, ryhmätoimintaa sekä
ennaltaehkäisevää neuvontapalvelua kävijöilleen. Koulutettu henkilökunta on aina
paikalla aukioloaikoina. (Pelastakaa Lapset 2024).
Vapaaehtoiset ovat merkittävä osa Perheentalon toimintaa. Vapaaehtoiset voivat
suunnitella ja toteuttaa toimintaa Perheentalon kävijöille, esimerkiksi askartelu- tai
laulutuokion. Lisäksi he voivat olla kävijöiden apuna, esimeriksi lasten hoidossa, juttu tai leikkiseurana. Perheentalolla on teksti muodossa oleva kansio, joka sisältää
vinkkejä ja sääntöjä Perheentalolla toimimiseen.
Kuvilla tuettu materiaali
Ideana oli valmistaa tekstiosion pohjalta kuvilla tuettu materiaali, jonka voi myös
tulostettua konkreettisesti kansioon. Kuvatuen avulla ohjeet ovat helpommin
luettavissa ja ymmärrettävissä. Visuaalinen ilme tuo saavutettavuutta esimerkiksi
suomen kieltä opetteleville ja lukivaikeuden omaaville vapaaehtoisille.
Mukautimme tekstin aluksi helpommin luettavaan muotoon, eli selkomukautimme.
Tästä oli helppo lähteä etsimään vastaavia kuvia.
Kaisu ja Meri kuvittivat kuvamateriaalin luomiseen tarkoitetulla Widgit Onlinella. Widgit
Onlinella saa lisättyä kuvat tekstin tueksi. Widgitin käyttö oli meille jo entuudestaan
tuttua, mutta kuvavalintojen tekeminen mietittävä tarkkaan ja ajoittain haastavaa.
Mielestämme lopputuloksesta tuli kuitenkin hyvä ja selkeä.
Videolla, äänellä ja tekstillä tuotettu materiaali
Emmi ja Heidi tuottivat lyhyet videot selkomukautetun materiaalin pohjalta. Heidi
kuvasi ja Emmi luki rauhallisella äänellä sisällön. Kuvasimme videomateriaalia Kuopion
Perheentalolla eri tiloista. Tämä tuki videon ja siitä kerrottavan paikan välistä
linkittymistä.
Heidi tekstitti ja editoi videot siistiksi kokonaisuudeksi. Videot jaettiin parista
minuutista useampaan, jotta niiden aihesisältö erottuisi. Yhdessä videossa siis
kerrotaan yhdestä osa-alueesta. Näin tiedon etsiminen ja sisäistäminen helpottuu.
Saavutettavuuden näkökulmasta videot eivät voineet olla liian pitkiä.
Molempien materiaalien valmistuttua veimme ne Canvaan, jossa Perheentalon väki
tarkisti ja kommentoi materiaaleja. Kommenttien pohjalta teimme vielä viimehetken
muutokset. Valmiit materiaalit tulevat Perheentalon verkkoon ja tulostettuina paikan
päälle. Liisan ehdotuksesta materiaaleja voidaan mahdollisesti käyttää myös Joensuun
Perheentalolla.
Kuinka päädyimme yhteistyöhön Perheentalon kanssa?
Kuopion Perheentalon suunnittelija Liisa Törn otti yhteyttä koulumme lehtoriin ja
ehdotti yhteistyötä opiskelijoiden kanssa. Lehtorimme välitti viestin yhteistyöhön
liittyen viestintäkanavallamme Teamsissä.
Meillä oli juuri alkamassa Kehittämistoiminnan käytännöt -opintojakso, joten
ajattelimme, että voisimme hyödyntää tätä yhteistyötä opinnoissamme. Yhteistyön
aihe oli mielestämme lisäksi mielenkiintoinen. Opiskelijat ilmaisivat mielenkiintonsa
lehtorille ja sitä myötä ryhmämme muodostui.
Mutkaton yhteydenpito
Perheentalolla Liisa otti meidät avosylin vastaa ja oli innostunut projektista, joka oli
juuri alkamassa. Pidimme yhteisiä palavereita kasvotusten sekä Teamsissä. Loimme
tehtävää varten opiskelijoiden yhteisen sähköpostin ja viestittelimme tätä kautta Liisan
kanssa.
Liisa kertoi vapaaehtoisten tehtävistä ja Perheentalon toiveita materiaaleihin. Saimme
toiveiden pohjalta vapaat kädet lähteä rakentamaan materiaaleja. Yhdessä ryhmän
kesken selkomukautimme Perheentalolta saadun kirjallisen materiaalin.
Pidimme Perheentalon ajan tasalla projektin edetessä. Saimme sovittua palaverit
mutkattomasti ja Liisa antoi meille rakentavaa palautetta aina tilanteen päivittyessä.
Oman ammatillisen osaamisen kehittyminen
Joustava aikataulu mahdollisti tehtävän teon koko lukuvuoden ajan ja opiskelijoiden
omien aikataulujen mukaisesti. Niin sanottujen vapaiden käsien antaminen tehtävään
nostatti kaikkien ammatillista itsetuntoa, joka näkyi työn lopputuloksessa. Ohjaus ja
asiakkaiden mielipiteet oli kuitenkin aina saavutettavissa.
Tehtävän laajuus oli haastavinta. Tekstin selkomukauttaminen, työnjako, videoiden
toteutuksen suunnittelu, editointi ja tekstittäminen, kuvitetun materiaalin teko,
yleisilmeen luominen asiakkaan toiveiden mukaan ja vieminen oikeassa muodossa
Canvaan haastoivat meidät kaikki. Opiskelijoina saimme myös toisiltamme vinkkejä ja
vertaistukea työn loppuun saattamiseen.
Mielestämme yhteistyö Perheentalon kanssa oli sujuvaa ja siitä jäi hyvä mieli. Projekti
on ison työn tulos, joka sopii hyvin opintoihimme.
- vuoden tulkkauksen ja kommunikaatio-ohjauksen opiskelijat:
Emmi Markkanen, Heidi Kortelainen, Meri Parhiala & Kaisu Turma,
Humanistinen ammattikorkeakoulu
Lähteet:
Pelastakaa Lapset (2024). Kuopion Perheentalo.
https://www.pelastakaalapset.fi/kuopion-perheentalo/etusivu/tietoa-perheentalosta/