Lausunto uudistettavasta lainvalmistelun kuulemisoppaasta

Pelastakaa Lapset on 15.1.2025 antanut lausunnon lainvalmistelun uudistettavan kuulemisoppaan luonnokseen sekä arviomuistioon. Pelastakaa Lapset kannattaa nykyisen, vähintään 6 viikon, lausuntoajan pääsäännön säilyttämistä. Pelastakaa Lapset yhtyy työryhmän näkemyksiin siitä, miksi nykyinen lausuntoajan pääsääntö tulee säilyttää. Teknologinen kehitys ei ole nopeuttanut lausuntojen laatimista ja lyhyet lausuntoajat heikentävät annettujen lausuntojen laatua.

Pelastakaa Lapset näkee, että pääsääntöisestä lausuntoajasta poikkeamiselle sopivia perusteita ovat:

  • Vaikutuksiltaan suppeat hankkeet
  • Vähäisen kansallisen liikkumavaran hanke
  • Asian poikkeuksellinen kiireellisyys

Erilaiset kriisitilanteet ja turvallisuusuhat voivat aiheuttaa tilanteita, joissa asian poikkeuksellinen kiireellisyys on perusteltu syy lausuntoajan lyhentämiseen. Pelastakaa Lapset kuitenkin painottaa, että lausuntoajan lyhentäminen asian kiireellisyyteen vedoten ei saa johtaa ihmisoikeusvelvoitteiden toteutumista heikentäviin esityksiin. Lainvalmistelijan tulee tehdä huolelliset ja kattavat vaikutusarvioinnit esitysten valmistelun aikana sekä ottaa huomioon kansalaistoimijoilta prosessin aikana saatu lisätieto vaikutusarvioinnin tueksi.

Pelastakaa Lapset korostaa, että kuulemisoppaassa annetut perusteet lausuntoajasta poikkeamiselle eivät saa olla liian tulkinnanvaraisia. Perusteiden kohdalla tulee varmistaa, etteivät niiden sanamuodot luo tulkinnallisuutta, minkä kautta lausuntoajasta poikkeamiselle luodaan ylimääräisiä syitä. Demokratian toteutumisen kannalta on tärkeää, että lausuntoaikoja ei lyhennetä kuin kunnolla perustelluista syistä.

On hyvä, että kuulemisoppaan johdannossa huomioidaan kuulemisten saavutettavuus ja esteettömyys. Lisäksi tuodaan esiin tiedon tasavertainen saanti ja yhdenvertaiset osallistumismahdollisuudet. Kuulemisoppaan johdannossa tuodaan esiin haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten kuulemiseen mahdollisesti tarvittavat erityisjärjestelyt ja erityisryhmien tavoittaminen. Näiden ryhmien määrittely jää kuitenkin yleiselle tasolle eikä niitä oppaan muissakaan kohdissa ole laajemmin avattu. Nämä ryhmät jäävät siis tulkinnallisesti avonaisiksi. Opas ei myöskään tuo esiin mitä mahdolliset erityisjärjestelyt tai kuultavien luokse meneminen käytännössä tarkoittaa. Nämä maininnat jäävätkin oppaan kokonaisuudessa hyvin irrallisiksi.

Kuulemisoppaan johdannossa mainitaan lasten ja nuorten kuulemiseen suunniteltu Digiraati.fi. Kuulemisoppaassa tai sen liitteissä ei kuitenkaan tuoda laajemmin esiin lasten ja nuorten kuulemiseen käytettävinä olevia konkreettisia keinoja. Tärkeä osa kuulemista on myös tiedon palauttaminen lapsille. Heillä on oltava mahdollisuus saada tietoa siitä, miten heidän kuulemisensa on vaikuttanut lain. YK:n lapsen oikeuksien sopimus velvoittaa Suomen valtiota lain tasoisena. Sopimuksessa turvataan lasten, ja erityisesti haavoittavassa asemassa olevien lapsiryhmien, kuuleminen ja osallistaminen. Näihin ryhmiin kuuluvat muun muassa maahanmuuttaja- ja pakolaistaustaiset, vähävaraisessa elämäntilanteessa elävät, seksuaali-, sukupuoli- sekä etniset vähemmistöt, eri vammaisryhmät, lapset, joiden vanhempi on vankilassa sekä sijaishuollon piirissä olevat lapset.